Mandelmelk og mel

mandelmelk og mandelmel <meta name="description" content="oppskrift på mandelmelk og mandelmel,laktosefri, glutenfri, lavkarbo"
Mandelmelk

2,5 dl mandler
10 - 12 dl vann
1 klype salt















Kvelden før jeg skal lage mandel-melken legger jeg mandlene i bløt, og lar det stå i kjøleskapet over natten.

Når jeg skal begynne å lage melken tømmer jeg av vannet og skylder mandlene.
Så legger jeg mandlene i blenderen, tar i en klype salt, og fyller på vannet. Blenderen kjører jeg i et lite minutt, mandlene blir da godt oppmalt.

Jeg har funnet ut at en effektiv måte å sile ut mandlene på er å helle melken over på en presskanne for kaffe.

Du kan nå helle melken over på en sterilisert flaske, men jeg anbefaler å pasteurisere den først. Da får du ganske bakteriefri melk med lenger holdbarhet.

Melken pasteuriseres ved at man har den over i en kjele, med høy varme på kokeplaten.
Melken skal holde 72 grader i minimum 30 sekunder for å drepe bakteriene.

Deretter setter du kjelen i et kaldt vannbad. Det er lurt å røre i melken innimellom slik at den avkjøler seg jevnt. Når væsken har en temperatur på 20 grader kan den helles over i en steril flaske og settes i kjøleskapet. Hvis melken skiller seg er den bare å riste litt på flasken. Den holder seg godt et par dager i kjøleskapet.

For å sterilisere flasken vasker jeg den først, så setter jeg den inn i stekeovnen på 100 grader i ca. 30 min.





Mandelmel















Når man har skilt mandlene fra melken får man igjen en nøttemasse.
Dette kan man legge utover et stekebrett, og tørke i ovnen.
Sett da ovnen på laveste innstilling, hos meg er det 50 grader, og sett stekebrettet inn på midterste rille. Det er viktig å la ovnsdøren stå på gløtt slik at fuktigheten slipper ut.

Hvor lang tid det tar å tørke mandel-massen avhenger av hvor mye du har, og hvor godt du fikk presset ut melken. Jeg lagde melk av 2,5 dl mandler, og det tok ca. 3 timer å tørke mandlene.

Når massen er ferdig tørket kan man kjøre det en liten runde i blenderen for å finmale det, før man har det over på en steril beholder.